Riva Ariston

Riva Ariston (1960)

Topprenoverat smycke 

Rivas klassiska Ariston, en av de vackraste båtarna som tillverkats. Detta exemplar renoverat under 2006 och sedan dess aldrig sjösatt. Otroligt skick! Säljes med anpassad trailer men även originalvagga i trä medföljer. Nytt kapell i originaltyg. 

Skrovnummer #330 byggd 1960.
Båten importerades från Italien i början på 90-talet och ägdes då av en man i Stockholm. Har sedan dess haft en ägare i Göteborg och en ägare i Anderstorp innan den hamnade i Nyköping 1998.
Den hade då gått ca 270 timmar.

Båten användes sporadiskt i Östersjön och fick därför en plotter monterad. För att undvika synliga ingrepp i båten monterades själva plottern under instrumentpanelen till vänster om ratten samtidigt som antennen sattes på akterdäck i det hålet som egentligen är till för vattenskidstången, det är alltså inga problem att ta bort både plotter och antenn och därmed får tillbaka originalutseendet.

Pris

1.295.000 SEK

Finansiering kan ordnas mot 20% kontantinsats.
Inbyte av motorbåt, sportbil eller husbil kan diskuteras.

FILM

Genomgång av den aktuella salubåten

Båtfakta

  • Märke: Riva
  • Modell: Ariston
  • Årsmodell: 1960
  • Längd (LOA): 6,52
  • Bredd: 2,16
  • Djup: 0,47
  • Vikt: ca 1.350 kg
  • Toppfart: ca 38 knop
  • Motor: Chrysler Sea V. M80
  • Antal hk: 177 hk
  • Gångtimmar: 331 timmar
  • Drivmedel: Bensin
  • Bränsletank: 160 liter
  • Båten ligger: Borås

Pris

1.295.000 SEK

Finansiering kan ordnas mot 20% kontantinsats.
Inbyte av motorbåt, sportbil eller husbil kan diskuteras.

Planlösning

Akterdäck med motorluckor.
Sittbrunn med en soffa som baksäte och en soffa som framsäte, totalt ca 6 sittplatser.
Kort fördäck med strålkastare.

Se genomgång av båten i filmen ovan

Övrigt

2001 sufflet i originaltyg uppsydd och monterad.
2004 monterades sötvattenkylning (slutet kylsystem) på motorn.
2005 slipades skrov och däck ned och lackades med 12 lager lack.
2006 gjordes en totalrenovering på motorn, bland annat nya packningar, kolvar, kolvringar, lager, specialbeställda avgaslimpor i rostfritt och ventiler med ventilstyrning som klarar blyfri bensin så man slipper använda tillsatser i bränslet. Nytt glander i axeltätningen. Båten är ej sjösatt sedan dess, vilket innebär att båten gått ca 60 timmar mellan -98 och -06 och därefter ingenting. 
2016 hamnade båten hos nuvarande ägare som endast haft den förvarad inomhus i varmhall och aldrig sjösatt den.

Båtens skrov är i 3 lager lamell-limmad hondurasmahogny och skall alltså inte läcka som en gammal “svensk” träbåt utan vara tät även direkt vid sjösättning. 

Toppfart ca 38 knop och en behaglig marschfart finns kring 25-30 knop. 

Dynor, kapell, skrov, däck och maskinellt otroligt välvårdad.
En världsklassiker i utställningsskick! 

Utrustning

Ankare original (ursprungligt)
Ankare modernt
Brandsläckare
Båtvagga i Trä
Campari-kyl
Fendrar (Riva original)
GPS-Plotter Raytheon
Kapell i originaltyg (2001)
Lanternor original
Lykta original
Siren original
Vattenskidstång original
Åror

TK-trailer (bromsad och registrerad)

Bildgalleri

Klicka på bilden för att se i full storlek, bläddra sedan höger/vänster med piltangenterna

 

Lämnad information om objektet förväntas vara korrekt men kan inte garanteras.